Zbieżność i geometria
Zapraszamy na ustawienie zbieżności i geometrii kół.
Nasza oferta obejmuje min.
zbieżność kół przednich i tylnych
pełna geometrię kół przednich i tylnych
Jeżeli Twój pojazd ściąga w lewo lub w prawo gdy puszczasz na chwilę kierownicę jadąc po równej jezdni, oznacza to, że musisz zlecić sprawdzenie geometrii kół. Niewłaściwa geometria może prowadzić min słabszej przyczepności pojazdu, wystąpienia nieregularnego zużycia ogumienia.
Geometrię kół powinno się wykonać również gdy:
- uderzyłeś kołem w przeszkodę
- zauważyłeś nienormalne lub nieregularne zużycie opon
- ściąga lub zarzuca samochód
- kierownica nie wraca do neutralnej pozycji po wyjściu z zakrętu
- mimo, że kierownica jest skręcona, pojazd jedzie prosto
- wymieniłeś zawieszenie lub części układu kierowniczego
- Dlaczego geometria pojazdu jest taka ważna?
Poprzez ograniczenie problemów z kierowaniem i zachowaniem właściwego toru jazdy, geometria pojazdu poprawia precyzję kierowania pojazdem i bezpieczeństwo jazdy.
Czasami niewielkie rozregulowanie wystarczy, aby spowodować problemy.
Regulacja geometrii polega na ustawianiu właściwego kąta pochylenia i równoległości kół. Przeprowadza się regulację trzech zasadniczych kątów: kąta pochylenia kół, kąta zbieżności kół i kąta pochylenia sworznia zwrotnicy.
Zbieżność kół jest różnicą odległości między przodem, a tyłem kół na osi. Kąt zbieżności wpływa na zachowanie pojazdu podczas pokonywania zakrętów.
Zbieżność występuje wtedy, gdy odległość między kołami na osi z przodu jest mniejsza niż z tyłu. Zbieżność powoduje podsterowność podczas wchodzenia w zakręt. Zbyt duża zbieżność będzie się objawiać zużyciem bieżnika rozpoczynającym się od zewnętrznych krawędzi.
Z rozbieżnością mamy do czynienia wtedy, gdy odległość między kołami na osi z tyłu jest mniejsza niż z przodu. Rozbieżność powoduje nadsterowność w zakrętach i uczucie jakby samochód gwałtownie „nurkował” w zakręt. Przy rozbieżności kół zużycie bieżnika będzie rozpoczynać się od wewnątrz. Zużycie tego typu jest zwane „strzępieniem”, które można wyraźnie poczuć przesuwając dłonią w poprzek bieżnika.